Soalan Lazim
Umum
Kursus yang diadakan di ILKAP adalah berdasarkan Program Latihan yang terdapat di ILKAP iaitu Program Kehakiman, Program Perundangan, Program Penasihat, Program Litigasi dan Program Pembangunan Kerjaya dan Pentadbiran.
Golongan yang disasarkan ialah pegawai Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan. Namun, ada juga kursus yang dibuka penyertaannya kepada peserta daripada pelbagai jabatan / agensi Kerajaan dan pihak swasta.
Pemilihan peserta dibuat berdasarkan pencalonan oleh Ketua Jabatan / Ketua Bahagian yang berkenaan. Sekiranya terdapat mana-mana penjawat awam yang memohon secara atas talian, permohonan perlu disokong / melalui Ketua Jabatan / Ketua Bahagian. Mana-mana peserta dari sektor swasta yang memohon apa-apa program latihan secara dalam talian, permohonan akan diterima berdasarkan kekosongan.
Tidak.
Bagi penceramah daripada kalangan penjawat awam, APN memohon penceramah daripada mana-mana badan atau agensi Kerajaan yang berkenaan, berdasarkan bidang kepakaran penceramah yang diperlukan. Pemilihan penceramah swasta pula dibuat oleh APN berdasarkan bidang kepakaran yang diperlukan.
Kadar yuran program latihan / kursus berjadual ILKAP adalah seperti yang berikut:
Bil. |
Jenis Program Latihan |
Kerajaan |
Swasta Dalam Negeri |
1 |
Kursus untuk 1 - 7 hari |
RM30.00 keseluruhan |
RM300.00 sehari |
2 |
Kursus lebih dari 7 hari |
RM50.00 keseluruhan |
RM300.00 sehari |
Rujukan boleh dibuat ke laman web rasmi ILKAP.
Kurikulum kursus dirangka melalui Mesyuarat Jawatankuasa Kurikulum Kursus (JKKK) atau Jawatankuasa Kajian Semula Kurikulum Kursus (JKKSK). Mesyuarat ini dihadiri oleh pakar daripada pelbagai bidang yang berkenaan dan pemegang taruh APN yang dijemput oleh APN.
Peserta kursus APN boleh membuat penilaian kursus APN dalam sistem ICMAS dengan menggunakan komputer / telefon bimbit.
Asrama APN disediakan dan keutamaan penginapan adalah diberikan kepada peserta kursus dari luar Lembah Kelang.
Ya.
Pengadu boleh mengemukakan aduan melalui pelbagai saluran iaitu -
- Laman web APN; atau
- Borang Aduan yang boleh didapati di Galeria, Bangunan Perdana APN.
Aduan akan diberi maklum balas selewatnya 48 jam selepas aduan diterima.
Bergantung kepada kurikulum kursus yang berkenaan.
Bergantung kepada kurikulum kursus yang memerlukan sesi lawatan untuk diadakan.
Boleh. Mana-mana jabatan / agensi Kerajaan yang berminat boleh mengemukakan permohonan kepada Ketua Pengarah APN secara bertulis.
Mana-mana jabatan / agensi Kerajaan yang berminat boleh mengemukakan permohonan kepada Ketua Pengarah APN memohon seorang pegawai / pegawai-pegawai APN untuk dilantik sebagai penceramah bagi mana-mana kursus anjuran mana-mana jabatan / agensi Kerajaan.
Syarahan, kajian kes, latih amal, perbincangan sindiket, mock trial, lawatan dan tayangan video.
Mana-mana pihak yang berminat boleh mengemukakan cadangan melalui surat / e-mel kepada Ketua Pengarah APN.
Sekiranya ada peserta dari luar negara yang berminat untuk menyertai mana-mana kursus di APN, permohonan boleh dikemukakan secara atas talian ataupun melalui e-mel kepada Ketua Pengarah APN.
Antara fasiliti yang disediakan di APN ialah makmal komputer, perpustakaan, mahkamah moot, gelanggang futsal, gelanggang badminton dan kemudahan-kemudahan lain yang disediakan di bawah program MyTC. Maklumat lanjut mengenai kemudahan penggunaan fasiliti APN boleh didapati di laman web APN.
Permohonan penggunaan fasiliti APN boleh dikemukakan kepada APN melalui laman web APN www.ilkap.gov.my. Keputusan / kelulusan permohonan penggunaan fasiliti APN akan dimaklumkan kepada pemohon dalam tempoh dua minggu bermula dari tarikh permohonan diterima.